SK Hamr využívá potenciál svých závodníků lépe než VK Blesk, vítěz celkového hodnocení Českého poháru v roce 2021. Alespoň co se týče počtu medailí v přepočtu na počet startujících posádek. Lze tak vidět na výsledcích Mistrovství ČR družstev. Hamr byl rovněž úspěšnější letos na těchto závodech než na stejné akci v předcházejícím regulérním závodním roce 2019. Přesto se nyní „černí“ v celkovém hodnocení Poháru umístili až na desátém místě. V jaké oblasti hamerské družstvo strádá a co ho naopak dělá úspěšným?
Nejúspěšnější kategorií SK Hamru se letos staly muži s 353 body z celkových 842. Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz
Při analýze čísel ve výsledkovém matrixu lze vidět jednu hodnotu skutečně alarmující. Zatímco každý klub mohl na Družstvech obsadit 35 posádek, SK Hamr tuto kvótu naplnil jen ze 49 %. VK Blesk – jenž jsem si pro srovnání vybral kvůli jeho vítězství v Poháru – obsadil 94 % možných posádek, tedy bezmála dvojnásobek oproti Hamru. To znamená, že „černí” musejí mít mezery v zastoupení jednotlivých závodnických kategorií. Které to jsou? Dáme-li pod lupu jejich bodové ohodnocení, vyjde najevo, že čtyři hamerské kategorie na Družstvech nenasbíraly jediný bod. A to proto, že na závodech nestartovaly: jde o žákyně mladší, dorostenky (1,44 bodu zde pro Hamr vyjela seniorka Valentýna Solařová na kormidle), dorostence a juniory.
Toto vakuum se přirozeně promítá do celkového počtu nasbíraných bodů: zatímco Hamr na Družstvech skončil desátý se 117 body, vítězný Blesk si jich odnesl 257. O čem však výše zmíněná čísla vypovídají? Blesk je bezesporu početnějším klubem, tedy má více závodníků. To zajímavé se ale objevuje až při bližším pohledu. Na individuální úrovni jednotlivých posádek lze vypozorovat, že do velkého finále postoupila jen část všech lodí, jež za klub startovaly – nazvěme tento jev „áčková efektivita“. Stejně tak lze mluvit o „medailové“ a „zlaté“ efektivitě, tedy o počtu posádek, jež ze všech startujících lodí daného klubu získaly medaili či pak zlato.
Z hamerských řad postoupilo do finále A 71 % posádek, „modří“ jich protlačili 68 %. Pro medaili si dojelo 41 % ze všech „černých“ lodí, zatímco Blesk jich utržil 39 %. Na zlato pak z Hamru dosáhlo 18 % posádek ze všech startujících, z Blesku pouze 9 %. Všechny tři „efektivity“, na rozdíl od absolutních hodnot, mluví ve prospěch Hamru – ta zlatá dokonce o polovinu. Přesto zlatých medailí oba kluby dostaly identicky, po třech. Co nám tyto úspěšnosti říkají?
Zdá se, že „černí“ dokázali vytvořit stejný počet kvalitních posádek jako Blesk jenomže s menším celkovým počtem startujících. Obecně by přitom mělo platit, že čím více trénuje závodníků, tím více jich bude pravděpodobně úspěšných. Má-li SK Hamr tři zlaté při 17 startujících lodích (tj. 18 %), neměl by jich pak vítěz Poháru VK Blesk mít alespoň šest (tj. rovněž 18 %)? Ačkoli vítězům soutěže Poháru náleží gratulace, je to Hamr, který s málo maňásky předvedl velkou show. Zahrál za málo peněz hodně muziky.
Nakonec tak otázka úspěšnosti nachází vysvětlení v rozlišení kvality a masy. Aby klub zvítězil v soutěži Českého poháru, musí zřejmě disponovat jak kvalitními závodníky, tak jejich neskromným počtem – a to napříč všemi kategoriemi. Zde se ale musím ptát: V čem tkví úspěch? Respektive jaké hodnoty chceme velebit jako úspěšné? Měli bychom cenit pouze kombinaci kvality a kvantity, nebo i samotnou kvalitu? Není třeba dalších ocenění v rámci Českého poháru?
Tak či onak, ačkoli SK Hamr v průběhu pandemie přišel o účast řady závodníků – na Družstvech v roce 2019 zaplnil startovní pole z 67 % oproti letošním 49 % –, paradoxně navýšil nejenom svoji medailovou (z 24 % na 41 %), nýbrž i zlatou efektivitu (ze 4 % na 18 %). Letošní desáté místo bych tak rozhodně nevnímal jako zklamání. Vytvořit závodnickou masu není lehký úkol, ne však nesplnitelný. Trenérské mistrovství je naopak potřeba k vytváření kvalitních závodníků a v tom Hamr boduje (jak je vidět i na jeho zastoupení v národním týmu tuto sezónu). Má-li být hamerská cesta cestou kvality, budiž.
– autorem komentáře je Jan Skalák