Komentář: Hamru chybí závodníci, jde ale cestou kvality

SK Hamr využívá potenciál svých závodníků lépe než VK Blesk, vítěz celkového hodnocení Českého poháru v roce 2021. Alespoň co se týče počtu medailí v přepočtu na počet startujících posádek. Lze tak vidět na výsledcích Mistrovství ČR družstev. Hamr byl rovněž úspěšnější letos na těchto závodech než na stejné akci v předcházejícím regulérním závodním roce 2019. Přesto se nyní „černí“ v celkovém hodnocení Poháru umístili až na desátém místě. V jaké oblasti hamerské družstvo strádá a co ho naopak dělá úspěšným?

Nejúspěšnější kategorií SK Hamru se letos staly muži s 353 body z celkových 842. Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz

Nejúspěšnější kategorií SK Hamru se letos staly muži s 353 body z celkových 842. Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz

Při analýze čísel ve výsledkovém matrixu lze vidět jednu hodnotu skutečně alarmující. Zatímco každý klub mohl na Družstvech obsadit 35 posádek, SK Hamr tuto kvótu naplnil jen ze 49 %. VK Blesk – jenž jsem si pro srovnání vybral kvůli jeho vítězství v Poháru – obsadil 94 % možných posádek, tedy bezmála dvojnásobek oproti Hamru. To znamená, že „černí” musejí mít mezery v zastoupení jednotlivých závodnických kategorií. Které to jsou? Dáme-li pod lupu jejich bodové ohodnocení, vyjde najevo, že čtyři hamerské kategorie na Družstvech nenasbíraly jediný bod. A to proto, že na závodech nestartovaly: jde o žákyně mladší, dorostenky (1,44 bodu zde pro Hamr vyjela seniorka Valentýna Solařová na kormidle), dorostence a juniory.

Toto vakuum se přirozeně promítá do celkového počtu nasbíraných bodů: zatímco Hamr na Družstvech skončil desátý se 117 body, vítězný Blesk si jich odnesl 257. O čem však výše zmíněná čísla vypovídají? Blesk je bezesporu početnějším klubem, tedy má více závodníků. To zajímavé se ale objevuje až při bližším pohledu. Na individuální úrovni jednotlivých posádek lze vypozorovat, že do velkého finále postoupila jen část všech lodí, jež za klub startovaly – nazvěme tento jev „áčková efektivita“. Stejně tak lze mluvit o „medailové“ a „zlaté“ efektivitě, tedy o počtu posádek, jež ze všech startujících lodí daného klubu získaly medaili či pak zlato.

Z hamerských řad postoupilo do finále A 71 % posádek, „modří“ jich protlačili 68 %. Pro medaili si dojelo 41 % ze všech „černých“ lodí, zatímco Blesk jich utržil 39 %. Na zlato pak z Hamru dosáhlo 18 % posádek ze všech startujících, z Blesku pouze 9 %. Všechny tři „efektivity“, na rozdíl od absolutních hodnot, mluví ve prospěch Hamru – ta zlatá dokonce o polovinu. Přesto zlatých medailí oba kluby dostaly identicky, po třech. Co nám tyto úspěšnosti říkají?

Zdá se, že „černí“ dokázali vytvořit stejný počet kvalitních posádek jako Blesk jenomže s menším celkovým počtem startujících. Obecně by přitom mělo platit, že čím více trénuje závodníků, tím více jich bude pravděpodobně úspěšných. Má-li SK Hamr tři zlaté při 17 startujících lodích (tj. 18 %), neměl by jich pak vítěz Poháru VK Blesk mít alespoň šest (tj. rovněž 18 %)? Ačkoli vítězům soutěže Poháru náleží gratulace, je to Hamr, který s málo maňásky předvedl velkou show. Zahrál za málo peněz hodně muziky.

Nakonec tak otázka úspěšnosti nachází vysvětlení v rozlišení kvality a masy. Aby klub zvítězil v soutěži Českého poháru, musí zřejmě disponovat jak kvalitními závodníky, tak jejich neskromným počtem – a to napříč všemi kategoriemi. Zde se ale musím ptát: V čem tkví úspěch? Respektive jaké hodnoty chceme velebit jako úspěšné? Měli bychom cenit pouze kombinaci kvality a kvantity, nebo i samotnou kvalitu? Není třeba dalších ocenění v rámci Českého poháru?

Tak či onak, ačkoli SK Hamr v průběhu pandemie přišel o účast řady závodníků – na Družstvech v roce 2019 zaplnil startovní pole z 67 % oproti letošním 49 % –, paradoxně navýšil nejenom svoji medailovou (z 24 % na 41 %), nýbrž i zlatou efektivitu (ze 4 % na 18 %). Letošní desáté místo bych tak rozhodně nevnímal jako zklamání. Vytvořit závodnickou masu není lehký úkol, ne však nesplnitelný. Trenérské mistrovství je naopak potřeba k vytváření kvalitních závodníků a v tom Hamr boduje (jak je vidět i na jeho zastoupení v národním týmu tuto sezónu). Má-li být hamerská cesta cestou kvality, budiž.


– autorem komentáře je Jan Skalák

Hamerská bilance po MČR ve sprintu a družstev: patnáct cenných kovů, v Poháru desátí

S koncem léta přichází i konec veslařské sezóny. Ten letošní jsme opět mohli prožít v Mekce českého veslování, tedy v račické Labe aréně. Letos se zde totiž navzdory doznívající pandemii utkali nejlepší kluboví závodníci napříč kategoriemi, a to v pátek 24. září na Mistrovství ČR ve sprintu a posléze o víkendu 25.–26. září na Mistrovství ČR družstev.

Na nestandardní sprinterské trati v pátek zazářilo osm hamerských posádek – dvě z nich přitom sáhly rovnou po zlaté medaili, a tím i po titulu mistryň ČR. Děvčata Veronika Zámostná a Ester Hajnovičová pokořila své soupeřky na dvojce bez kormidelníka juniorek, přičemž vítězný sprint poté zopakovaly i jejich zkušenější parťačky Valentýna Solařová s Annou Šantrůčkovou na dvojskifu žen. Medailovou mozaiku SK Hamru dotváří pět stříber a jeden bronz.

Hamerská kohorta na MČR družstev 2021. Vedoucím výpravy je hlavní trenér Luboš Ondráček (druhý zprava). Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz

Hamerská kohorta na MČR družstev 2021. Vedoucím výpravy je hlavní trenér Luboš Ondráček (druhý zprava). Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz

Navazující Mistrovství družstev přineslo podobnou bilanci: hamerští závodníci si dojeli pro sedm medailí, z toho pro tři zlaté. Mistryněmi ČR v závodu družstev se staly ženy, jež navázaly na páteční úspěch na sprintech: Valča s Aničkou znovu prokázaly svou rychlost na dvojskifu. Po pomyslném nejvyšším stupni vítězů se prošla i čtyřka bez kormidelníka mužů ve složení Jan Skalák, Vlastimil Dědek, Milan Viktora a Adam Kapa. Poslední zlato si do domovských Otrokovic odvezla Valča, která si druhý cenný kov vybojovala z pozice kormidelnice v závodě osmiveslic s olomoucko-pardubickými dorostenkami. Z mládežnických kategorií bodovala Evelína Mašínová na párové čtyřce juniorek a Jan Slaný na skifu žáků mladších, oba závodníci získali bronz.

Mimo jednotlivé závody šlo v Račicích i o soutěž Poháru družstev a celkové hodnocení Českého poháru. Soutěž o Pohár počítá body nasbírané posádkami za celý závodní víkend. Jejím specifikem přitom je, že v každé disciplíně může startovat pouze jeden zástupce každého klubu. SK Hamr zde obsadil desáté místo se 117 body (pro představu, první ČVK Pardubice jich nasbíraly 257). Druhá zmíněná soutěž do sebe sdružuje vybrané důležité regaty napříč sezónou a SK Hamr v ní obsadil opět desáté místo (z celkových 34) s 842 body, první VK Blesk jich obdržel 2003.

Za zdánlivě odsunutým umístěním SK Hamru v celkovém hodnocení Českého poháru se skrývají zajímavá čísla. Odlišný pohled na aktuální výkonnost hamerských závodníků nabízí redaktor Hamerského zpravodaje Jan Skalák ve svém komentáři.



Italská reprezentace a květinové faux pas. Hamerské závodnice bodují na Primátorkách


Klenot české tradice veslování: náplavka ožívá 108. Primátorkami

Vyšehradská zatáčka. Aby veslaři museli na standardní dvoukilometrové trati po necelé polovině závodu otáčet loď o třicet stupňů, je skutečně neobvyklé. Takovou podívanou poskytnou vltavské břehy v centru Prahy ve dnech 18.–19. září. Bedřichem Smetanou oblíbená řeka se stane promenádou zpravidla nejlepších veslařů v naší republice napříč kategoriemi. Přilehlá náplavka na Rašínově Nábřeží se promění v tribunu, odkud uvidíme sílu a rychlost řady osmiveslic a skifů jakožto součást programu již 108. Primátorek. Historické centrum Prahy nás však bude vábit už v pátek 17. září, kdy se o putovní pohár v závodu Univerzitních osmiveslic utkají akademici.

Vítězky Univerzitních osem z minulého roku. Z hamerských řad zde startovaly Vanda Nejedlová (třetí zleva) a Kateřina Hartmanová (čtvrtá zleva), studentky Univerzity Karlovy. Foto: galerie/uniquaprimatorky.cz

Vítězky Univerzitních osem z minulého roku. Z hamerských řad zde startovaly Vanda Nejedlová (třetí zleva) a Kateřina Hartmanová (čtvrtá zleva), studentky Univerzity Karlovy. Foto: galerie/uniquaprimatorky.cz

„Univerzitní osmy jsou specifické a zajímavé právě tím, že nabízí závod v úplně jiných podmínkách a složení posádek. Je fajn sednout si do osmy s lidmi z jiných klubů, a naopak zase závodit proti těm, se kterými bychom běžně seděli v klubových lodích, v jiných dresech a na jiné trati. V jiných zemích je závodění na úrovni univerzit běžné, u nás je k tomu příležitost jednou za rok,“ popisuje veslařské klání Albert Caban. Společně s Janem Šimkovským vystartují – jakožto hamerští vysokoškoláci – v posádce ČVUT. Ženy za Hamr zastoupí Anna Šantrůčková, Valentýna Solařová a Karolína Hartmanová, všechny v lodi Univerzity Karlovy. Jak posádka UK, tak ČVUT budou usilovat o obhajobu vítězství z minulých let.

I díky univerzitním „osmám“ jde o veslařské závody v tuzemsku výjimečné. Vysokoškoláci se k programu Primátorek připojili v roce 2011, po vzoru závodů v cizině, z nichž je nejznámějším zřejmě londýnský The Boat Race, reprezentující univerzity Oxford a Cambridge.

Hlavní bodem programu však zůstávají Primátorské osmiveslice, závod tak pevně zasazený do dějin; jde o jeden z nejstarších v Českých zemích. Od roku 1910 se v něm – s výjimkou válečných let 1914–1918 – závodí o tzv. Primátorský štít, opatřený heslem „Silné mládeži – opoře vlasti“. Putovní cenu již od založení závodu předává primátor hlavního města, tentokrát tedy opět MUDr. Zdeněk Hřib. Na zajímavosti Pražské primátorky získaly i připojením veslařské události ještě starší: Jarní skulérský závod Rösslera-Ořovského nabízí od roku 1895 stříbrný pohár, o nějž se mohou utkat závodníci na skifech. Jako součást programu Primátorek je pořádán od roku 1933.

Hamerská osma chlapů z minulého roku na 107. Primátorkách. Foto: galerie/uniquaprimatorky.cz

Hamerská osma chlapů z minulého roku na 107. Primátorkách. Foto: galerie/uniquaprimatorky.cz

V hlavním závodě osmiveslic má Hamr své tradiční zastoupení, v čele s veslovodem Adamem Kapou se chlapi o vítězství pokouší od vzniku hamerského veslařského klubu v roce 2016. Nyní přitom prý bude na co koukat: „Takovouhle klubovou osmu jsme v chlapech ještě neměli. Takový nasazení a drive, že všichni chtěj a všichni tomu dáváme, myslim, všechno. Strašně rád bych viděl, kdyby černý dresy byly první v cíli, kdyby se štěstí usmálo na nás. Překvapit je tim, že by to mohlo bejt vopravdu rychlý,“ hodnotí formu současné posádky Adam.

Oba zmíněné závody mají samozřejmě i své protějšky v ženském veslování. O plastiku akademického sochaře Ladislava Tomana závodí osmy žen od roku 1934. Obdobu Jarního skulérského závodu poté představuje Skif žen o Stuhu Podolí, závod založený v roce 1959 oddílem ČVK Praha.

Ani soutěž osem žen nenechá fanoušky Hamru bez emocí. Tamní veslařky totiž vystartují bok po boku s italskými závodnicemi, a to navzdory tendencím Českého veslařského svazu mezinárodní účast na závody nepřipouštět. Tato aktuálně převládající nálada jde přitom proti rozhodnutí z roku 2000 otevřít Primátorky světu. Hamerskou osmu nicméně i tak posílí veslařky z jihu Greta a Elisa, dvě čerstvé medailistky z MS U23 a MS U19.

Vedle dvou zmíněných hamerských posádek se lze těšit i na zástupce kategorií žákyň a žáků starších a dorostenek. Ti všichni budou reprezentovat Hamr v závodech osmiveslic. Připravme si tedy binokuláry a dorazme na náplavku! Závody si budou moci užít i milovníci gaučů, neboť nedělní finále Primátorek tradičně vysílá Česká televize. Tedy sledujme.


Nejsnadnějším způsobem udržení přehledu o veslařském dění je aplikace 108. UNIQUA Primátorky, jež poskytne startovní listiny závodů, jejich výsledky a více.


Hamerská výprava na cestě do Kruszwice: Pfeifer při ME U23 setřásá virózu, Solařovou zaskočila její účast

Živé info ze závodiště:

Neděle, 5. září (finálový den):

14:27 Čtvrtá a nejpozději startující závodnice hamerské výpravy obsadila páté místo ve finále A. V plném poli šesti posádek se děvčata na párovce pokusila atakovat stupně vítězů, nakonec však porazila pouze Bělorusky. Celkově se tak Valča umístila na pátém místě ze sedmi! Skromně zhodnoceno jejími slovy a jednou větou: „Po dvou závodech a třech tréninzích jsme si asi neutrhly ostudu.”

12:45 Čeští reprezentanti tiše závidí, zatímco závodištěm proudí radost. Hamerská Anička protnula cílovou čáru na třetím místě! Bronz si přebírá vedle vicemistrně světa do 23 let Švýcarky a olympijské vítězky z Tokia na dvojskifu Rumunky. Na trati si zajela osobní rekord, nyní se může pyšnit časem 7:32,76. Měla-li by svůj zážitek natěsnat do jedné věty, řekla by: „Bylo to neskutečný.”


9:56 Malé finále za sebou mají dvojka bez kormidelníka mužů, obsadili neoblíbené poslední místo. Celkově devátí z deseti přihlášených posádek (Chorvati raději nepřijeli na start), Martin s Honzou prolezli jejich prvními vrcholovými závody v kategorii do 23 let. Martin své tři jízdy absolvoval s doznívající virózou, kyslík mohl přijímat pouze přes kůži – za to klobouk dolů! Jeho slovy: „Project Mistrovství Evropy nemocnej je zážitek a zkušenost.”

Sobota, 4. září (první den závodů):

16:37 Česká párovka holek pokořila lodě Běloruska a Německa, čímž si zajistila bezpečný postup do finále A! Zítra se Valča popere o medaile třeba s veslařkami Švýcarska či Ruska ve 13:44.

16:05 První cenný skalp řeckým soupeřům sebrali chlapi na dvojce, čtvrté místo však na postup do finále A nestačilo. Očekávat je zítra můžeme ve finále B v 9:30. Rozdají si to se dvěma soupeři, Řeky a Maďary.

15:46 Sérii opravek načala Anička na skifu, jež si na prvním místě bezpečně zajistila postup do „velkého” finále! V neděli ve 12:03 ji tak můžeme sledovat při boji o cenné kovy. Prát se bude třeba se zlatou Rumunkou z letošních OH nebo stříbrnou Švýcarkou z MS U23 v Račicích.

12:12 Párovka děvčat s otrokovicko-hamerskou Valčou v rozjížďce obsadili poslední, čtvrté místo. I na ně se můžeme těšit v opravné jízdě, a to v 16:10. Z té do finále A postupují rovnou čtyři lodě.

11:02 Opravnou jízdu zakusí také Martin s Honzou na dvojce, v rozjížďce zjistili rychlost startů na ME a dojeli na posledním, pátém místě. Poučeni prvním startem, odpoledne vyjedou v opravné jízdě v 15:30, do finále A postupují dvě posádky.

10:15 Skifařka z Hamru dojela na druhém místě, uvidíme ji tak v odpolední opravné jízdě. Pro Aničku příznivě nalosovaná opravka startuje v 15:10, do finále A postupují první dvě lodě.


Pátek, 3. září (den před závody):

Skifařku Aničku čeká v sobotu plné pole, tedy šest závodnic, přímo do finále A přitom postupuje pouze jedna! Ostatní čekají opravné jízdy. Čas startu je 9:50. Chlapi na dvojce startují svou rozjížďku v 10:45, o postup do finále A budou soupeřit se čtyřmi zeměmi. Napřímo postupují první dvě lodě, zbytek půjde do „opravek”. Valča z párovky zakusí místní vody až v 11:40, v rozjížďce o čtyřech lodích se pokusí zaútočit na první místo, jediné postupové do finále A. Zbytek půjde opět do opravek.


Reportáž z cesty:

Záda bolí, plíce křičí po kyslíku, klimatizace dráždí horní cesty dýchací. Přesto je venku jasno, azurové nebe, příslib jednoho z možná posledních letních dnů. K prvním potížím s čůráním se hlásí závodnice Anička – její trenér Luboš, kulišácky vysmátý, vesele přejíždí odpočívadla s toaletami, hezky jedno po druhém. „Vždyť zastavíme u pumpy,“ hlásí od volantu. Jeho myšlenky zřejmě poletují kolem ikonky na palubním počítači, která znázorňuje kávu. Na pumpě skutečně jednu vykouzlí. Mezitím závodník Martin sahá po burgeru, přičemž se tradičně řehtá, ačkoli mu v tom brání neúprosné hleny, jež si uchoval z ještě doznívající virózy. Hamerský šik doprovází otrokovická Valča, která při jízdě nepřetržitě zírá na silnici. Asi se nemůže dočkat cíle.

Transit zapůjčený trenérem Martinem Podrazilem pod Lubošovým vedením jenom přede a cesta sviští. Foto: Jan Skalák

Transit zapůjčený trenérem Martinem Podrazilem pod Lubošovým vedením jenom přede a cesta sviští. Foto: Jan Skalák

Hledí na rovný kus země, jemuž se říká Polsko. To je v podstatě rovinatá plocha, přesto je tu hodně tzv. Gór. Jelenia Góra, Kamienna Góra nebo prostě Góra. V polštině „Góra“ znamená „hora“. Zdejší silnice jsou výtečně vystavěné, avšak i zde se kamiony předjíždějí, navzdory zákazu. Rozhlehlá pokorná krajina nechává proudit místní větry, slovy Luboše: „Počasí je výborný, trošku větrno.“ Vítr je ve skutečnosti takový, že nenechá jediného veslaře klidným.

Cílem cesty je polská Kruszwica, kde se o zářijovém víkendu čtvrtého a pátého koná Mistrovství Evropy do 23 let. Na cestu dlouhou 557 kilometrů z branického Hamru tedy vyráží skifařka Anna Šantrůčková, chlapi z dvojky bez kormidelníka Martin Pfeifer s Janem Skalákem a Valentýna Solařová, členka čtyřky párové děvčat. Valča přitom nebyla vždy spjatá s Hamrem. K „očernění“ došlo až na podzim minulého roku, odkdy se – v důsledku zahájení studia na lékařské fakultě v Praze – stala součástí našeho tréninkového družstva. Speciální výpravu vede trenér reprezentačního skifa i „dvojky“ Luboš Ondráček, jinak většina národního týmu je vydána napospas autobusu.

Pro hlavního trenéra příznačné Country rádio hladí uši závodníků po většinu cesty do Polska. Foto: Jan Skalák

Pro hlavního trenéra příznačné Country rádio hladí uši závodníků po většinu cesty do Polska. Foto: Jan Skalák

Veslaři z Braníku za sebou mají čtvrteční cestu do Kruszwice a cítí se vesměs připraveni. Než se sem však dostali, jejich osudy protnula nejedna patálie. Veslovod dvojky Martin ví své o neposedných šlachách v noze – problém, kvůli němuž musel přerušit přípravu: „Kvůli noze jsem stál čtyři dny, hnedka na to jsem se nachladil a táhne se to až do teďka. Takže vlastně nevim, jestli na závod budu úplně zdravej,“ hodnotí svůj stav štrok chlapské posádky. Stran připravenosti je tak atmosféra na dvojce horší; Martin ví, že není ve stoprocentní kondici, neztrácí ale optimismus: „Budem se snažit s tím nějak poprat a odevzdat maximum. Jsou to moje první zkušenosti z mezinárodní soutěže. Chci co nejvíc soutěžit s těma ostatníma, i kdyby to nemělo dopadnout, tak prostě bejt v poli a závodit.“ Natěšený je tedy – navzdory trvající nemoci – pořádně, možná i proto, že vesluje teprve něco málo přes dva roky. Přesto strach prý není pro hamerského veslovoda momentálně faktor.

Naopak tradičně bojácná je zkušenější Anička: „Vždycky cejtim před velkejma závodama strach. Mám strach, že něco zkazim, něco nestihnu. Mám trochu strach z povětrnostních podmínek, z toho, že přijedu pozdě na start.“ Strach se však vždy snoubí s láskou a té Anička k závodění bezesporu chová stále mnoho: „Těšim se na kvalitní závody, že se budu moct poměřit s dobrejma soupeřkama. A že se můžu podívat, jestli jsem udělala nějakej progres za léto.“ Umístěním by hamerská skifařka chtěla dopadnout lépe než na MS U23 v Račicích: „Líp než šest. Když budu mít pocit, že jsem do toho dala všechno, a bude to líp než šest, budu spokojená.“

Děvčata si krátí čas: Anička (napravo) se oddává spánku, zatímco Valča (nalevo) nespouští oči z cesty. Foto: Jan Skalák

Děvčata si krátí čas: Anička (napravo) se oddává spánku, zatímco Valča (nalevo) nespouští oči z cesty. Foto: Jan Skalák

Na cestě do Polska nad svojí situací přemítá i Valča. Martinovy nepříjemnosti přitom mohou ve světle těch jejích působit jaksi vybledle: „Že jedu na Mistrovství Evropy jsem se dozvěděla včera ve čtyři hodiny, takže připravená jsem fakt hodně no,“ komentuje hamerská veslařka z Otrokovic, se smíchem a sarkasticky. V období mezi MS do 23 let, kde startovala v „párovce“ děvčat, a nynějším ME v Kruszwici figurovala jako náhradnice posádky. To se změnilo rychle a nečekaně, což se promítá i do Valčiných očekávání: „Vzhledem k okolnostem, kdybychom nedojely poslední, bylo by to fajn. S holkama jsem nejezdila, a tak každá pozice se počítá. Snad to bude hezké překvápko.“

Překvapení na sebe nenechají čekat, zrno od plev se oddělí již v sobotu. Vzhledem ke dvoudennímu systému závodění budeme úplně moudří hned po finálové neděli. V rychlém sletu zjistíme, jak si kdo stojí. Tak či onak, do polské Kruszwice dorazila hamerská výprava v pořádku, veslaři a trenér plní očekávání. S čím se vrátí zpět?

- Z cesty do Polska, Jan Skalák


Čerství reprezentanti Martin Pfeifer a Jan Skalák si sami vytvořili profilová fota: