Head of Prague laškuje s účastí Australanů, zatímco Evropani proplouvají šestým ročníkem

V sobotu 6. listopadu se konal poslední tuzemský závod sezóny. Mezi Barrandovským mostem a pražskými náplavkami projížděli osmiveslice v řadě jedna za druhou. Jely 6,2 km a závodily na čas – soutěžily na Head of Prague. Závodnice z Hamru zde spojily síly s pořadatelským klubem VK Blesk a společně vybojovaly třetí místo. I pořadatelé mají důvod k radosti, protože šestého ročníku závodu se celkově zúčastnilo 12 zemí Evropy, jako je Rakousko, Maďarsko či Itálie. Veslařskou událost si chtěly užít i – pro nás exotičtí – závodníci z Austrálie či USA, přijet však nemohli a můžeme se na ně zřejmě těšit příští rok. Účast byla letos rekordní, na Vltavě se projelo 87 posádek.

Společenské závody s mezinárodní účastí a mediální pozorností. Šestý ročník Head of Prague. Foto: Head of Prague/facebook.com

„My jsme to schválně vybírali jako poslední zavírací závod sezóny, protože je to i taková společenská událost, patří k tomu i afterparty. Spousta posádek sem jezdí právě kvůli tomu, aby si užilo krásnou podzimní Prahu, a i nějakou zábavu po závodech,“ řekl hlavní pořadatel Head of Prague Jaroslav Starosta České televizi. Podzimní Prahu si přijeli užít i závodníci z Rakouska, kteří v těsném náskoku 17 setin ovládli závod mužských osmiveslic. I díky jejich účasti a triumfu se celé akci dostalo mediální pozornosti, pro veslařské závody méně obvyklé. Například novináři České televize vytvořili video reportáž zachycující tento šestý ročník.

Head of Prague se vyznačuje otočkou po čtyřech kilometrech jízdy ve směru proudnice. Zbývající dva kilometry tak musí každá posádka vytáhnout proti proudu, což po zhruba 15 minutách intenzivní zátěže není snadné. Tato trať důkladně prověří vytrvalostní kapacity každého veslaře. Otočku osmiveslic nicméně můžeme vidět třeba i na Rýnu v Basileji. Co však slavný BaselHead nenabízí, je účast týmů jako „Enzo Ferrari 2“ nebo „Lepší půlka koně“. Na Head of Prague je totiž možné vytvořit jméno své posádky a fantazii se meze nekladou, jak výše ukázaly VK Slavia a ČVK Pardubice.

Méně fantazie do vizuální reprezentace investoval přihlašující hamerské posádky ve společenství s Bleskem. Děvčata však měla vítr v plachtách a na náročné trati si dojela pro třetí místo v kategorii ženy. Posádka „SK HAMR + VK BLESK“ projela cílem s odstupem 13 vteřin od stříbrné posádky a 15 vteřin od vítězek, s bezpečným náskokem 50 vteřin na čtvrté Rakušanky. Pomyslnou bronzovou medaili převzaly Anna Šantrůčková, Valentýna Solařová, Kateřina Hartmanová, Magdaléna Novotná, Valentýna Klimková, Nikol Kropáčková, Barbora Podrazilová, Ester Hajnovičová a kormidelnice Barbora Matoušová. Druhé nejmladší posádce v poli – s věkovým průměrem kolem 20 let – gratulujeme! Stejně jako trenérům děvčat Martinovi Podrazilovi z Blesku a hamerskému Lubošovi Ondráčkovi.

Zámostná s Hajnovičovou zahajují konec sezóny: v chladném Mnichově zakouší ME U19

Mnichov. O víkendu 9.–10. října. Veronika Zámostná a Ester Hajnovičová. A český národní tým. Na poslední světové akci této sezóny budeme moci sledovat hned dvě hamerské závodnice. K Veronice Zámostné, která svůj reprezentační debut prožila v srpnu na plovdivském kanálu, se přidává dorostenka Ester Hajnovičová. Ta si rovněž jde pro první zkušenosti v českých barvách, a to v královské disciplíně: osmiveslici. Místo v lodi si Ester vyjela na dodatečných nominačních závodech a zasedne na post číslo šest. Naproti tomu párová čtyřka děvčat zůstane od bulharského Mistrovství světa U19 ve stejném složení.

Česká „párovka” děvčat s Kristýnou Mackovou z Lysé nad Labem v čele. Kristýnu doplní Eliška Švejdová ze Slavie, Ema Starostová z Blesku a samozřejmě hamerská Verča. Foto: České veslování/facebook.com

Česká „párovka” děvčat s Kristýnou Mackovou z Lysé nad Labem v čele. Kristýnu doplní Eliška Švejdová ze Slavie, Ema Starostová z Blesku a samozřejmě hamerská Verča. Foto: České veslování/facebook.com

Obě děvčata již v Mnichově závodila. Na známé regatě juniorů si zde spolu v roce 2019 prošla prvními závody na dvojce bez kormidelníka. Kanál tak znají a hodnotí ho velmi pozitivně: „To závodiště se mi moc líbí. Je tam hodně zeleně kolem, což je pro mě velký plus. Je to příjemná atmosféra na závodění,“ popisuje Verča své dojmy a Ester přizvukuje: „Je to tu pěkný a jsem fakt ráda, že moje první Mistrovství Evropy je zrovna tady.“ Při pěkné atmosféře však bude panovat i podzimní chladno, jak upozorňuje číslo dvě z „párovky“: „Akorát je zima – někdy jsme [při tréninku – pozn. red.] dokonce vytáhly i dlouhý kalhoty.“  O víkendu by mělo být přibližně deset stupňů nad nulou, obloha slunečná.

Méně sluníčkový musel pro holky být pohled na startovní listinu, ten většinou bývá prostě nepříjemný. Verča zhruba ví, jak si stojí už z MS U19 v Plovdivu: „Víme, že tam je spoustu silnejch soupeřek. Myslim, že si stojíme dost podobně jako na Mistrovství světa.“ Ne už tak její parťačka z klubu: „Žádný soupeřky neznám, ale už teď můžu říct, že všichni budou fakt pekelně rychlý. Koho se tam bojim nejvíc – a myslim si, že oprávněně – jsou Rumunky, ty jsou v juniorských holčičích osmách fakt dobrý. Nevypadaj jako holky, ale jako ženský, který maj ject světovej pohár spíš než tady nějaký Mistrovství Evropy juniorů.“ Jako favoritky Rumunky odhaduje i platforma worldrowing.com. Nicméně i česká osmiveslice juniorek – v níž Ester sedí – je jednou z posádek, kterou podle odhadu autora v článku bude zajímavé sledovat.

Osmiveslice českého národního týmu čeří vody mnichovského kanálu. Na postu číslo šest jede Ester (nahoře). Foto: České veslování/facebook.com

Osmiveslice českého národního týmu čeří vody mnichovského kanálu. Na postu číslo šest jede Ester (nahoře). Foto: České veslování/facebook.com

Hamerské závodnice svoje jízdy sledují už teď – a vytváří si očekávání. Již zkušenější Verča zůstává střízlivá: „Určitě bych byla spokojená, kdybychom se zvládly dostat do finále A a tam mohly bojovat o co nejlepší umístění.“ Na startu ji bude čekat deset posádek soupeřících zemí. Ester má konkurenční posádky čtyři, myslí si tak na cenný kov: „Chtěla bych bejt první, ale byla bych spokojená s jakoukoli medailovou pozicí. Na druhou stranu nechci nás podceňovat, ale myslim, že na vítězství nemáme úplně stavbu těla, protože jsme tam fakt nejmenší, ale třeba by to mohlo klapnout.“

Zdali klapne, či neklapne, budeme moci – alespoň v náznacích rozjížděk – vidět již zítra, v sobotu. Párovka děvčat startuje v 11:30 (R1), nebo v 11:35 (R2). V závodě o dráhy vyjedou osmy juniorek v 11:55 (preliminary race). Držme oběma závodnicím palce! Stejně tak i jejich klubovému trenérovi Lubošovi Ondráčkovi, jenž si zároveň vzal pod svá křídla párovku děvčat, a to už při přípravě do Plovdivu.


Komentář: Hamru chybí závodníci, jde ale cestou kvality

SK Hamr využívá potenciál svých závodníků lépe než VK Blesk, vítěz celkového hodnocení Českého poháru v roce 2021. Alespoň co se týče počtu medailí v přepočtu na počet startujících posádek. Lze tak vidět na výsledcích Mistrovství ČR družstev. Hamr byl rovněž úspěšnější letos na těchto závodech než na stejné akci v předcházejícím regulérním závodním roce 2019. Přesto se nyní „černí“ v celkovém hodnocení Poháru umístili až na desátém místě. V jaké oblasti hamerské družstvo strádá a co ho naopak dělá úspěšným?

Nejúspěšnější kategorií SK Hamru se letos staly muži s 353 body z celkových 842. Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz

Nejúspěšnější kategorií SK Hamru se letos staly muži s 353 body z celkových 842. Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz

Při analýze čísel ve výsledkovém matrixu lze vidět jednu hodnotu skutečně alarmující. Zatímco každý klub mohl na Družstvech obsadit 35 posádek, SK Hamr tuto kvótu naplnil jen ze 49 %. VK Blesk – jenž jsem si pro srovnání vybral kvůli jeho vítězství v Poháru – obsadil 94 % možných posádek, tedy bezmála dvojnásobek oproti Hamru. To znamená, že „černí” musejí mít mezery v zastoupení jednotlivých závodnických kategorií. Které to jsou? Dáme-li pod lupu jejich bodové ohodnocení, vyjde najevo, že čtyři hamerské kategorie na Družstvech nenasbíraly jediný bod. A to proto, že na závodech nestartovaly: jde o žákyně mladší, dorostenky (1,44 bodu zde pro Hamr vyjela seniorka Valentýna Solařová na kormidle), dorostence a juniory.

Toto vakuum se přirozeně promítá do celkového počtu nasbíraných bodů: zatímco Hamr na Družstvech skončil desátý se 117 body, vítězný Blesk si jich odnesl 257. O čem však výše zmíněná čísla vypovídají? Blesk je bezesporu početnějším klubem, tedy má více závodníků. To zajímavé se ale objevuje až při bližším pohledu. Na individuální úrovni jednotlivých posádek lze vypozorovat, že do velkého finále postoupila jen část všech lodí, jež za klub startovaly – nazvěme tento jev „áčková efektivita“. Stejně tak lze mluvit o „medailové“ a „zlaté“ efektivitě, tedy o počtu posádek, jež ze všech startujících lodí daného klubu získaly medaili či pak zlato.

Z hamerských řad postoupilo do finále A 71 % posádek, „modří“ jich protlačili 68 %. Pro medaili si dojelo 41 % ze všech „černých“ lodí, zatímco Blesk jich utržil 39 %. Na zlato pak z Hamru dosáhlo 18 % posádek ze všech startujících, z Blesku pouze 9 %. Všechny tři „efektivity“, na rozdíl od absolutních hodnot, mluví ve prospěch Hamru – ta zlatá dokonce o polovinu. Přesto zlatých medailí oba kluby dostaly identicky, po třech. Co nám tyto úspěšnosti říkají?

Zdá se, že „černí“ dokázali vytvořit stejný počet kvalitních posádek jako Blesk jenomže s menším celkovým počtem startujících. Obecně by přitom mělo platit, že čím více trénuje závodníků, tím více jich bude pravděpodobně úspěšných. Má-li SK Hamr tři zlaté při 17 startujících lodích (tj. 18 %), neměl by jich pak vítěz Poháru VK Blesk mít alespoň šest (tj. rovněž 18 %)? Ačkoli vítězům soutěže Poháru náleží gratulace, je to Hamr, který s málo maňásky předvedl velkou show. Zahrál za málo peněz hodně muziky.

Nakonec tak otázka úspěšnosti nachází vysvětlení v rozlišení kvality a masy. Aby klub zvítězil v soutěži Českého poháru, musí zřejmě disponovat jak kvalitními závodníky, tak jejich neskromným počtem – a to napříč všemi kategoriemi. Zde se ale musím ptát: V čem tkví úspěch? Respektive jaké hodnoty chceme velebit jako úspěšné? Měli bychom cenit pouze kombinaci kvality a kvantity, nebo i samotnou kvalitu? Není třeba dalších ocenění v rámci Českého poháru?

Tak či onak, ačkoli SK Hamr v průběhu pandemie přišel o účast řady závodníků – na Družstvech v roce 2019 zaplnil startovní pole z 67 % oproti letošním 49 % –, paradoxně navýšil nejenom svoji medailovou (z 24 % na 41 %), nýbrž i zlatou efektivitu (ze 4 % na 18 %). Letošní desáté místo bych tak rozhodně nevnímal jako zklamání. Vytvořit závodnickou masu není lehký úkol, ne však nesplnitelný. Trenérské mistrovství je naopak potřeba k vytváření kvalitních závodníků a v tom Hamr boduje (jak je vidět i na jeho zastoupení v národním týmu tuto sezónu). Má-li být hamerská cesta cestou kvality, budiž.


– autorem komentáře je Jan Skalák

Hamerská bilance po MČR ve sprintu a družstev: patnáct cenných kovů, v Poháru desátí

S koncem léta přichází i konec veslařské sezóny. Ten letošní jsme opět mohli prožít v Mekce českého veslování, tedy v račické Labe aréně. Letos se zde totiž navzdory doznívající pandemii utkali nejlepší kluboví závodníci napříč kategoriemi, a to v pátek 24. září na Mistrovství ČR ve sprintu a posléze o víkendu 25.–26. září na Mistrovství ČR družstev.

Na nestandardní sprinterské trati v pátek zazářilo osm hamerských posádek – dvě z nich přitom sáhly rovnou po zlaté medaili, a tím i po titulu mistryň ČR. Děvčata Veronika Zámostná a Ester Hajnovičová pokořila své soupeřky na dvojce bez kormidelníka juniorek, přičemž vítězný sprint poté zopakovaly i jejich zkušenější parťačky Valentýna Solařová s Annou Šantrůčkovou na dvojskifu žen. Medailovou mozaiku SK Hamru dotváří pět stříber a jeden bronz.

Hamerská kohorta na MČR družstev 2021. Vedoucím výpravy je hlavní trenér Luboš Ondráček (druhý zprava). Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz

Hamerská kohorta na MČR družstev 2021. Vedoucím výpravy je hlavní trenér Luboš Ondráček (druhý zprava). Foto: Jaroslav Pazdera/VESLARI HAMR na rajce.idnes.cz

Navazující Mistrovství družstev přineslo podobnou bilanci: hamerští závodníci si dojeli pro sedm medailí, z toho pro tři zlaté. Mistryněmi ČR v závodu družstev se staly ženy, jež navázaly na páteční úspěch na sprintech: Valča s Aničkou znovu prokázaly svou rychlost na dvojskifu. Po pomyslném nejvyšším stupni vítězů se prošla i čtyřka bez kormidelníka mužů ve složení Jan Skalák, Vlastimil Dědek, Milan Viktora a Adam Kapa. Poslední zlato si do domovských Otrokovic odvezla Valča, která si druhý cenný kov vybojovala z pozice kormidelnice v závodě osmiveslic s olomoucko-pardubickými dorostenkami. Z mládežnických kategorií bodovala Evelína Mašínová na párové čtyřce juniorek a Jan Slaný na skifu žáků mladších, oba závodníci získali bronz.

Mimo jednotlivé závody šlo v Račicích i o soutěž Poháru družstev a celkové hodnocení Českého poháru. Soutěž o Pohár počítá body nasbírané posádkami za celý závodní víkend. Jejím specifikem přitom je, že v každé disciplíně může startovat pouze jeden zástupce každého klubu. SK Hamr zde obsadil desáté místo se 117 body (pro představu, první ČVK Pardubice jich nasbíraly 257). Druhá zmíněná soutěž do sebe sdružuje vybrané důležité regaty napříč sezónou a SK Hamr v ní obsadil opět desáté místo (z celkových 34) s 842 body, první VK Blesk jich obdržel 2003.

Za zdánlivě odsunutým umístěním SK Hamru v celkovém hodnocení Českého poháru se skrývají zajímavá čísla. Odlišný pohled na aktuální výkonnost hamerských závodníků nabízí redaktor Hamerského zpravodaje Jan Skalák ve svém komentáři.



Italská reprezentace a květinové faux pas. Hamerské závodnice bodují na Primátorkách